This course is a part of the courses related to linguistics. In language analysis, the study of syntax is the third strata after phonology and morphology. Syntax discusses the structure of phrases and clauses, including sentence structure, constituents, syntactic categories, phrase structure patterns.

In this class, students are provided with knowledge about syntax, especially on analyzing the structure of phrases and clauses, including sentence structure, constituents, syntactic categories, phrase structure patterns, and recursive.


ida f0t0

Dosen Mata Kuliah  BASICS TO TRANSLATION OF ENGLISH-INDONESIAN


This course is a practical class of Translation, where students are trained to develop their translation skill of rendering meaning of phrases, clauses, and texts (descriptions and reports) from English to Indonesian. They are also going to produce quality translation, equipped with translation research competency, translation quality assessment skill, and translation analysis competency. Activities vary from translating, doing simple translation research, target readers survey, to presentation of their translation results.   

This course equips students with the ability to produce accurate, acceptable, and easy-to-understand (readable) translation of noun phrases, adverbial phrases, simplex clauses, complex clauses, descriptive texts and report texts from Indonesian to English; provide arguments for the strategies used in translating; as well as analyze the quality of the resulting translation.


Mata kuliah ini membangun kompetensi mahasiswa untuk memahami dan menggunakan bahasa Inggris yang berkaitan dengan bidang kepariwisataan.

Mata kuliah Metode Penelitian Umum mengajarkan kepada mahasiswa pengetahuan dasar tentang penelitian yang meliputi hakikat penelitian, jenis-jenis penelitian, unsur-unsur penelitian, desain penelitian, penyusunan proposal penelitian, pelaporan hasil penelitian, dan referensiilmiah untuk penelitian.

Setelah mengikuti mata kuliah ini, mahasiswa akan mampu menulis berbagai jenis tulisan ragam jurnalistik (berita, wawancara, feature, dan opini) serta menyusunnya dalam bentuk buletin

Untuk mencapai tujuan tersebut, mahasiswa mempelajari berbagai jenis tulisan ragam jurnalistik dan kaidah penulisannya.. Kegiatan pembelajaran meliputi observasi teks otentik,  mengidentifikasi register bahasa yang digunakan, praktek wawancara, berlatih menulis dan menyunting, serta kerja kelompok menyusun buletin.

Mata kuliah ini bertujuan untuk membekali mahasiswa dengan kecakapan berkomunikasi baik lisan maupun tertulis, audio maupun audio visual yang meliputi kemampuan memengaruhi secara persuasive, menyusun PR Campaign dan melakukan mini project yang berkaitan dengan masalah masalah kehumasan dalam bahasa inggris.

Mata kuliah ini bertujuan untuk membekali mahasiswa kemampuan didalam menghadapi dunia kerja berupa membaca iklan lowongan pekerjaan, menulis lamaran pekerjaan, membuat profil diri praktek wawancara kerja dan mempromosikan produk secara online.

Mata kuliah ini membekali mahasiswa dengan kemampuan menerjemahkan frase nomina, frase adverbial, klausa simpleks, klausa kompleks, teks deskriptif dan teks report dari Bahasa Indonesia ke Bahasa Inggris secara akurat, berterima dan mudah dipahami; memberikan argumen atas strategi yang dipakai dalam menerjemahkan; serta menganalisis kualitas terjemahan yang dihasilkan.

MK Sejarah Bahasa Inggris adalah MK yang  membahas tentang sejarah dan perkembangan Bahasa Inggris dengan pokok bahasan : teori ttg asal-usul bahasa, latar belakang bhs Inggris, bhs Inggris kuna dng ciri-cirinya, perkembangan bhs Inggris pada abad pertengahan, bhs inggris modern, dan pembentukan kosa kata bhs Inggris.

  • Demonstrating, through oral presentations, discussions, and written works, an understanding of the current debates in media;
  • Engaging with complex ideas, opening up to different perspectives, and developing critical thinking skills;
  • Learning how to discriminate between reliable and unreliable sources of information;
  • Analyzing cultural objects critically and situating this analysis in a particular theoretical framework;
  • Using the thesis / antithesis / synthesis method to build a strong and nuanced argumentation.