Pendidikan Agama Islam adalah salah satu subyek pelajaran yang harus dipelajari oleh siswa muslim dalam menyelesaikan pendidikannya pada tingkat tertentu. Ia merupakan bagian yang tak terpisahkan dari kurikulum suatu lembaga pendidikan sehingga merupakan alat untuk mencapai salah satu tujuan sekolah yang bersangkutan

Pendidikan Agama Islam adalah salah satu subyek pelajaran yang harus dipelajari oleh siswa muslim dalam menyelesaikan pendidikannya pada tingkat tertentu. Ia merupakan bagian yang tak terpisahkan dari kurikulum suatu lembaga pendidikan sehingga merupakan alat untuk mencapai salah satu tujuan sekolah yang bersangkutan

This course examines concepts, causes, classification, characteristics of learning difficulties. In addition, this course also examines the children’s potential with learning difficulties, the principle of special education services and the adaptation of children’s learning environments with learning difficulties.

Students master the professional concept of education, internalize and implement learning effectively and innovatively to achieve educational goals

This course examines basic concepts, classifications, causes, impacts, potential identification, education and non-education services for children with visual impairments

This course examines the concepts, causes, classification, characteristics of children with Emotional and Behavioral disorders. In addition, this course also examines the children’s potential with intellectual barriers, the principle of special education services and the adaptation of children's learning environments with Emotional and Behavioral disorders

Mata kuliah ini mengajarkan mahasiswa untuk membaca dan munulis braille dasar dan memberikan pembelajaran untuk mahasiswa agar mengetahui teknologi bantu untuk anak tunanetra. Selain itu mata kuliah ini akan memberikan secara langsung kepada mahasiswa untuk membaca huruf braille.

Mata kuliah yang mempelajari konsep, klasifikasi, karakteristik, perkembangan fisik dan psikis, hambatan, kebutuhan belajar, dan stategi pembelajaran bagi anak dengan gangguan intelektual

This course examines the concepts and nature of deafness; Assessing education for deaf children; Assess the influence of fluency on language and communication skills, language acquisition and various approaches to communication; Assess technology for tools for deaf children.

This course examines the concept of giftedness in the theoretical perspective, identification and assessment of gifted children (giftedness & talent), models of education for gifted children, modification of curriculum and learning for gifted children, case studies of gifted children, recent research on gifted children's education.


This course equips students to master competencies related to the theory and principles of student development to support the adjustment of students in the learning process.